Wednesday, April 1, 2009

Terkenang Semasa Dulu


Salam, kengkawan ku, u all ada facebook tak? Saya baru jer join facebook, alamak!!!! Ramainyer kengkawan zaman belajar dulu yang join facebook. Kira saya jer yang agak ketinggalan, nak buat mcmana kan, kita ni buzy ,kerja pun xmenentu nak ngadap komputer.. Bila tengok gambar lama yang facebook dorang tu, terkenang la saat manis suka duka 'campus life'...


Masa jadi siswi baru, lagi lah ingat nyer, tapi nasib baik senior xragging kami, kalau tidak huhuhuhu balik kampung la jawab nyer, ngadu ngan mak... Tapi satu yang bagus campus life ni, semangat setiakawan cukup kuat, sampai le ni kami masih lagi contact each others dan bersembang perihal pelbagai perkara.. Seronok bila dengar kengkawan yang dah mencapai kejayaan membanggakan.. Ada sorang kawan saya tu dah menjelajah ke 20 negara di dunia tu.. Bulan februari lepas jer baru balik dari London, katanya London tu dah macam kampung keduanya? Saya ni pun memang berhajat jugak nak gi London tapi entah bila lah boleh kesampaian...


Masa tahun pertama dulu, tertunggu jugak macamana pengalaman berpuasa di tempat orang. Maklum lah selama ni kalau berpuasa di kampung halaman sendiri, time ni kena berdikari berbuka bersama kawan2 jer.. Memang la diakui makanan xla sesedap masakan mak di kampung tapi dek cekal nak menimba ilmu tahan jugak rasa hati yang lara... masuk tahun kedua, kita dah jadi sikit senior, hehehe... Dah tahu selok belok perjalanan 'campus life' ni... Ada masa tak bangun pun bersahur, ada masa kengkawan dah siap tapau bekalan kat luar untuk juadah berbuka dan ada masa terus berbuka di luar... Masuk final year, lagi lah kami bertambah besar kepala.. aku 'senior' kan.. Hihihi, tapi walau pun kami senior kami xpernah ragging junior-junior ni...


Saya teringat kat sorang kawan dari negeri Terengganu, kalau time lunch di kolej jer, dia tahu nak buat kami berselera makan nasi.. Dia akan bawa budu dan lada bagi menambahkan selera kengkawan.. Masa tu bertambah lah kami ni makan nasi... Fuuuihhh itu memang xboleh lawan, lebih-lebih lagi time tengah bulan, kocek nipis, nak tunggu duit biasiswa lambat lagi, so budu lah penambat selera.. Ada masa tu makan pagi, makan tengahari, makan malam semuanya bertemankan budu!!!!


Kalau kita duduk kat hostel ker kolej ker, xboleh lari daripada kejadian histeria kan!!! Saya juga mengalami perkara ni, tapi bukan saya la, ada junior yang terkena.. Alamak, dahsyat jugak ek kena rasuk ni.. Kes nyer malam tu we all buat persembahan, dan junior saya ni wat tarian Ulik Mayang, apa lagi habis jer tarian tu, betul-betul Ulik Mayang tu datang!!!!! Ada satu lagi pengalaman diserang orang minyak.. Aduhai, semasa kejadian ni melanda, kolej saya tidak terkecuali... Sampai dua, tiga pagi lah kami berjaga dengan surah Yassin... Pagi-pagi esok bila bangun nampak cap jari hitam, mula lah menggigil.. akhir nya pihak pengurusan kolej suruh kami balik umah untuk menenangkan keadaan....


Tapi tu semua tidak mematahkan semangat saya untuk terus berjaya.. Alhamdulillah, berkat penat lelah, merasa lah saya naik pentas amik skrol, bukan sekali tapi dua kali, hihihi rezeki.. Jadi orang berguna kepada agama bangsa dan negara.. Teringat masa mula-mula nak datang daftar ke universiti ni.. Tiba sekerat jalan, bas yang saya dan ayah naiki rosak, kena tunggu berjam-jam untuk menyambung perjalanan... Tapi ayah saya cekal nak hantar saya gi belajar, hingga saya mencapai cita-cita saya...


Alhamdulillah, sekarang tiba masa saya untuk balas jasa ibu bapa dan terutama nya kerajaan Barisan Nasional yang beri saya subsidi belajar dari kecil hingga dewasa.. Seboleh mungkin saya akan membantu rakyat yang susah, menolong anak-anak yang memerlukan biaya untuk bersekolah... Ayah saya ada berkata baru-baru ini, "kesenangan yang kami sekeluarga kecapi ini adalah kerana sikap sabar ayah dan ibu saya menghadapi segala cabaran untuk membesarkan anak-anaknya dan sudah tiba masanya dengan kesenangan yang saya miliki ini untuk membalas budi dengan membantu mereka yang memerlukan..."


InsyaAllah

No comments:

Post a Comment